Zinzoekers
Ik vroeg 20 zinzoekers uit de doelgroep (spreiding in relatie tot het geloof en de kerk, de woonsituatie, man/vrouw en opleidingsniveau) om gedurende een week online creatieve opdrachten te maken, om inzicht te krijgen in welke zingeving thema’s hen bezighoudt. In een verdiepend interview besprak ik deze thema’s en legde een aantal eerste ideeën voor. Ook voerde ik een aantal expertinterviews.
Het resultaat is een beknopt en visueel rapport waarin de beleving van de doelgroep tot leven komt en de belemmeringen en kansen om relevant te zijn voor deze doelgroep duidelijk naar voren komen. Eén van de belangrijkste inzichten was dat voor 20-ers en 30-ers zin-zoeken niet gaat over het vinden van HET geloof, maar het ontdekken van jezelf of je EIGEN geloof. Zingeving staat voor bewust en verrijking; de kerk wordt juist gezien als onbewust en beperkend. Bovendien: DE zinzoeker bestaat niet. Iedere levensfase bijvoorbeeld heeft zijn eigen zingevingsvraagstuk.
De PKN gebruikt dit rapport als naslagwerk en uitgangspunt voor het (verder) ontwikkelen van de ideeën en concepten.